به گزارش قدس آنلاین، با پایان پخش سریال غیرقانونی «سقوط» که نسخه ایرانی سریال «خلافت» بود، برخی از رسانهها خبری مشترک و یکدست را با این عنوان منتشر کردند:" سقوط ترند توئیتر فارسی شد." خبری که بیش از همان اولین خطوط آن رنگ و بوی یک سفارش و حق العمل کاری آشکار به خود گرفته است.
در این خبر مشترک، که توسط ستاد فضای مجازی حقالعملکاران فیلیمو منتشرشده، آمده است: یک روز پس از پخش قسمت آخر سریال «سقوط»، هشتگ این سریال در توئیتر فارسی ترند شد.«سقوط» با رضایت ۹۵درصدی مخاطبان، عنوان پربازدیدترین سریال سه ماه گذشته فیلیمو را نیز به خود اختصاص داد و با پخش قسمت پایانی، موجی از اظهارنظر کاربران در توئیتر را به دنبال داشت به طوری که در ۲۴ساعت گذشته ترند توئیتر فارسی شد.
بررسیهای دقیق خبرنگار مشرق نشان میدهد پس از پایان سریال سقوط از روز چهارشنبه تا ساعت هفت صبح روز شنبه که این خبر به صورت همزمان در گروهی از رسانههای نزدیک به یک جریان خاص منتشر شده است، تنها ۴۱۷ توییت درباره سریال سقوط منتشر شده است که از این میزان دست کم ۱۱۸ توییت توسط دنبال کنندگان سریال در خارج از کشور و فعالان مجازی مخالف نظام منتشر شده که اغلب این توییتها با توجه به محتوای آن، قابل انتشار نیستند.
در اغلب این توییتها با الفاظ رکیک سریال و محتوای نمایشی به تمسخر گرفته شده و عمدتا روایت آنرا غیرقابل باور توصیف کردهاند.
رصد خبرنگار مشرق نشان میدهد بیش از دوسوم توییتهای منتشر شده - ۲۱۵ توییت - انتقادی هستند. در میان توییتهای انتقادی داخلی برخی به دلیل به کارگیری الفاظ ناشایست غیرقابل انتشار هستند اما در میان ۲۱۵ توییت ۸۳ مورد قابل انتشار هستند.
رصد ۴۱۷ توییت در فضای مجازی با جزئیات نشان میدهد که با پایان یافتن سریال سقوط، عنوان این سریال به ترند توییتر تبدیل نشده است. نکته جالب اینجاست که روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه تنها ۱۳ توییت حمایتی درباره این سریال منتشر شده و باقی توییتها در روزچهارشنبه بیشتر جنبه انتقادی به سریال داشته است.
مجموعا ۴۱۴ توییت از ۱۱اسفند تا ۷ بعدازظهر ۱۲ اسفند منتشر شده اند. با این محاسبات که به صورت دقیقی در فضای مجازی صورت پذیرفته است، رسانههای رپرتاژکار مدعی هستند که این سریال به ترند توییتر فارسی تبدیل شده است. اندک اطلاعی از نحوه ترند شدن یک موضوع یا کلیدواژه در توییتر فارسی مشخص میکند که برای رسیدن یک موضوع به جمع ترندها، در بازه زمانی کوتاهی،باید هزاران توییت و تعامل بین کاربران درباره یک موضوع خاص شکل بگیرد تا نهایتا به آن عنوان «ترند» اطلاق شود.
در مورد سریال «سقوط» نیز مشاهدات دقیق نشان میدهد ادعای ترند شدن سریال سقوط کاملا جعلی بوده و هشتگ سقوط که در مورد سوژههای دیگری مورد استفاده قرار گرفته در شکل این خبرسازی محاسبه شده است.
رصد توییتر نشان میدهد بر اساس آمار این سریال ۷۵ درصد مخاطبِ منتقد دارد و آمارهای ساخته شده از سوی تیم تولید محتوای وابسته و حامی فیلیمو نشان میدهد سریال مذکور نمیتواند با این تعداد نظرات منفی تبدیل به ترند شود و با استناد به عدد 417 توییت منتشر شده، عملا یک آمارسازی جعلی درباره میزان مخاطبان این سریال مکررا منتشر میشود. مشرق پیش از این با بررسی آمارسازی سفارشی و علنی ایسپا، از زوایای مختلفی این رویه خبرسازی تبلیغاتی را بررسی کرده بود.
جنجالیترین اعتراضهای توییتری درباره انتشار چند صدم ثانیهای کپیشن انتهایی سریال منتشر شده است. در "تیتراژ پایانی" قسمت نهم سریال قبل از تیتراژ تصویر سیاهی در صحنه برای چند صدم ثانیه نمایش داده میشود .برای دیدن کپشن این سریال مخاطب حتی با متوقف کردن چندین باره هم نمیتواند آنرا بخواند.
با پایین آوردن سرعت سریال میتوان متن اضافه شده را با زحمت فراوان رویت کرد. در واقع سازندگان، این متن را برای مسیر انحرافی سریالشان استفاده کردهاند، اما چند صدم ثانیه آنرا نمایش میدهند.تصور مخاطب این است که برای استفاده از این بیانیه پایانی مدیران فیلیمو که بدون مجوز پروانه ساخت آنرا ساخته و منتشر کردهاند تردید داشتهاند و برای دوری از هر گونه برچسب حاکمیتی چند صدم ثانیه آنرا در انتهای سریال اضافه و سریعا آنرا حذف کرده اند.
کپشن تیتراژ جنجالی سریالی سقوط که با ریتم بسیار کند هم قابل تماشا نیست
یک کاربر توییتر با اشاره به همین موضوع مینویسد: قسمت آخر سریال سقوط تو ثانیهی آخر فیلم یک لحظه این متن نشون داده میشه و بعدم بلافاصله میره!انشاءالله که سانسور این متن توی فیلیمو بخاطر اسم «حاج قاسم» نیست و ما الکی بدبینیم!!!!
و کاربر دیگری نیز در واکنش به این اتفاق نوشت: فیلیمو با تمام اقدامات ضدامنیتی و اخلاقی در گسترش بی حجابی و دوقطبی کردن جامعه به طور شگفت انگیز و مشکوکی بدون دریافت هیچگونه هشدار اینبار دست به تحریف و سانسور متن سریال سقوط زده است. دولت یا نظام در همه مسایل نمیتوانند دخالت کند و این آحاد ملت است که باید مطالبه کنند.
در مقابل این اعتراض به کپشن چند ثانیهای برخی اکانتهای دیگر نیز برای توجیه شیطنت فیلیمو، با بازنشر این متن با استناد به محتوای آن از سریال و نسبت دادن بیهوده این کپشن به محتوای آن از سریال به صورت تابلودار و آشکاری حمایت کردهاند.
نکته جالب هم انتشار یک متن مشترک سفارشی و از پیش تهیه شده از سوی برخی اکانت هاست که باز هم شائبه پروژه بودن این حمایت از سوی اکانتهای ناشناس و جعلی را تقویت میکند.
اشکالات عدیده محتوایی، فنی بخشی از واکنش مخاطبان این سریال در توییتر را در برمیگرفت.
یکی از بحثهای مهم کاربران توییتر در پایان فصل دوم سریال اشاره به کپی بوده این سریال از روی سریال خلافت بود.
انحراف در مسیر تلاشهای سپهبد سلیمانی سرفصلی است که برخی کاربران توییتر به آن اشاره کردهاند.
برخی از هواداران آشوبهای اخیر درباره سریال محتوایی از این دست منتشر کردهاند.
نظر شما